Sök:

Sökresultat:

299 Uppsatser om Hästunderstödd terapi - Sida 1 av 20

Kognitiv terapi som behandlingsmetod mot övervikt och fetma: en litteraturstudie

VÀrldshÀlsoorganisationen klassar övervikt och fetma som ett av det största globala hÀlsoproblemen i modern tid. Forskning visar att den konventionella fetmabehandlingen Àr otillrÀcklig eftersom den enbart leder till tillfÀllig viktminskning. Kognitiv terapi har vuxit fram som ett alternativ till den konventionella fetmabehandlingen. Syftet med detta examensarbete Àr att genom en litteraturöversikt undersöka om kognitiv terapi fungerar som behandlingsmetod mot övervikt och fetma ur ett lÄngsiktigt perspektiv. Den frÄgestÀllning som formulerades i anknytning till syftet var: Har deltagare som behandlats för övervikt och fetma med hjÀlp av kognitiv terapi lyckats behÄlla sin reducerade vikt vid uppföljning minst ett Är efter avslutad behandling? Resultaten visar att kognitiv terapi i tre av studierna var mer effektiv pÄ lÄng sikt i jÀmförelse med andra behandlingsformer.

Co-terapi  ­?  nÀr ett plus ett blir mer Àn tvÄ : Om hur terapeuter upplever samarbetet med en kollega, och om hur familjer i behandling upplever mötet med tvÄ terapeuter.

Co-terapi, vilket skulle kunna definieras som en sÀrskild arbetsform dÀr tvÄ terapeuter samarbetar i terapirummet, Àr ett förvÄnansvÀrt outforskat koncept, sÀrskilt med tanke pÄ hur ofta co-terapi anvÀnds i kliniska sammanhang. Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka Äsikter och upplevelser legitimerade psykoterapeuter och familjer har kring co-terapi. Tonvikten har legat vid co-terapiteamets samverkan och samspel i och utanför terapirummet. HuvudfrÄgestÀllningarna har bl.a. varit vilken instÀllning terapeuter och familjer har till co-terapi, vad som kÀnnetecknar ett vÀlfungerande samarbete mellan tvÄ terapeuter och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ nÀr en terapeut skall vÀlja ut en kollega att samarbeta med.

HÀstunderstödd terapi som behandlingsform vid neurologiska sjukdomar: Effekt pÄ grovmotorik och livskvalitet

HĂ€stunderstödd terapi Ă€r en behandlingsmetod som baseras pĂ„ att hĂ€stens dynamiska rörelse överförs till ryttaren och sĂ„ledes pĂ„verkar dennes rörelse. Även psykosociala funktionerna pĂ„verkas av hĂ€stunderstödd terapi. Personer med neurologiska sjukdomar har ofta en försĂ€mrad grovmotorisk förmĂ„ga och livskvalitet och Ă€r dĂ€rför i behov av en helhetlig behandling med effekter pĂ„ bĂ„de fysisk och psykisk funktion. Syfte: Denna studie syftade till att undersöka effekter och det vetenskapliga stödet för hĂ€stunderstödd terapi pĂ„ grovmotorik och livskvalitet hos personer med neurologiska sjukdomar. Metod: Totalt inkluderades 19 artiklar som analyserades enligt ICO-metoden.

HÀsten lÀr mig att jag duger som jag Àr : En kvalitativ studie om deltagares syn pÄ hÀstens roll och betydelse i hÀstunderstödd terapi

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka deltagares upplevelser av och tankar kring hÀstunderstödd terapi. UtifrÄn detta studerar vi hur hÀstunderstödd terapi Àr en del av socialt arbete. Detta har vi undersökt utifrÄn följande frÄgestÀllningar: ?Hur talar deltagarna om hÀstens roll och betydelse i den hÀstunderstödda terapin??, ?Hur beskriver deltagarna att hÀstens nÀrvaro pÄverkar deras fÀrdigheter och kÀnslor?? och ?Hur upplever deltagarna hÀstunderstödd terapi som behandlingsmetod?? Studiens empiri hÀrrör frÄn intervjuer med fem deltagare i hÀstunderstödd terapi. Vi har gjort en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av data.

Sociologiskt perspektiv pÄ HÀstunderstödd terapi

I Sociologiskt perspektiv pÄ HÀstunderstödd terapi studeras hur deltagares upplevelser och effekter av HÀstunderstödd terapi med nÄgon form av psykosocial inriktning kan förstÄs ur ett sociologiskt perspektiv. Fyra artiklar som behandlar HÀstundersstödd terapi analyseras med ett konstruktivistiskt förhÄllningssÀtt och en induktiv ansats har antagits. Resultatet av analysen stÀlls i relation till tidigare sociologisk forskning och sociologiska teorier som behandlar interaktion, kommunikation och relation mellan mÀnniska och djur. Resultatet mynnade i tre kategorier som stÄr i relation till varandra. Kategorierna Àr: Sociala relationer, emotionell utveckling och identitetsskapande.

Djurassisterad terapi i fritidshemmet

Abstract Titel: Djurassisterad terapi i fritidshemmet - Om djurassisterad terapi och möjligheterna att arbeta med djur i en fritidshemskontext Författare: Niemi, Carolin & Widerberg, Susanne Syftet med vÄr uppsats Àr att diskutera om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt, djurassisterad terapi kan vara en arbetsmetod i fritidshemsverksamheten. Detta undersöks genom att studera tidigare forskning inom omrÄdet djurassisterad terapi och att prata med verksamma inom omrÄdet samt fritidspedagoger. Arbetet utgÄr frÄn tvÄ frÄgestÀllningar: Vilka resultat kan pÄvisas pÄ valda institutioner? samt Hur kan ovanstÄende resultat relateras till arbete med barn pÄ fritidshem? För att besvara vÄra frÄgestÀllningar valde vi att anvÀnda en kvalitativ forskningsmetod och utföra semistrukturerade intervjuer. Undersökningsgruppen bestod av sex personer varav fyra personer arbetar pÄ vanliga fritidshem, en person arbetar pÄ en fritidsklubb som har djur i sin verksamhet samt en certifierad terapeut inom hÀstunderstödd terapi och djur- och naturunderstödd terapi. Undersökningsresultatet visar att begreppet djurassisterad terapi inte var kÀnt bland fritidspedagogerna men att de hört talas om arbetssÀttet inom ÀldrevÄrden.

Makt och ledarstilar : En fallstudie om nÄgra lÀrares upplevelse av makt i skola och maktens relation till lÀrarnas ledarstilar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka deltagares upplevelser av och tankar kring hÀstunderstödd terapi. UtifrÄn detta studerar vi hur hÀstunderstödd terapi Àr en del av socialt arbete. Detta har vi undersökt utifrÄn följande frÄgestÀllningar: ?Hur talar deltagarna om hÀstens roll och betydelse i den hÀstunderstödda terapin??, ?Hur beskriver deltagarna att hÀstens nÀrvaro pÄverkar deras fÀrdigheter och kÀnslor?? och ?Hur upplever deltagarna hÀstunderstödd terapi som behandlingsmetod?? Studiens empiri hÀrrör frÄn intervjuer med fem deltagare i hÀstunderstödd terapi. Vi har gjort en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av data.

Effekter av CI-Terapi hos patienter som drabbats av stroke

Varje Är insjuknar 30.000 svenskar i stroke, av dessa avlider 10.000 personer. De som överlever behöver effektiv rehabilitering. CI-Terapi Àr en behandlingsform dÀr den mindre pÄverkade extremiteten fixeras och den paretiska extremiteten tvingas till rörelse. Syftet med studien Àr att granska befintlig forskning angÄende CI-Terapins effekter pÄ rörelseförmÄgan och beteendeförÀndringar hos individer som drabbats av stroke. Studien genomfördes som en litteraturstudie dÀr data söktes pÄ Cinhal, Pedro, Pubmed, Academic Search och Swemed.

Constriant Induced Movement Therapy : ur ett aktivitetsperspektiv

Syftet med denna studie var att utvÀrdera CI-terapi för strokedrabbade. Metoden som anvÀndes var att analysera redan insamlad data frÄn journaler. Bedömningsinstrumenten som anvÀndes i studien var sjÀlvskattningsinstrumentet UE/MAL, handfunktionstestet GAT samt den klientcentrerade intervjun COPM. Undersökningsgruppen bestod av 23 personer. Data behandlades med statistiska metoder..

Effekter av CI-terapi för barn med cerebral pares: En litteraturstudie

Bakgrund: Cerebral pares Àr en skada som uppkommer i den outvecklade hjÀrnan och drabbar ca 250 barn per Är i Sverige. Skadorna leder till begrÀnsningar av aktivitetsförmÄga. En behandlingsmetod för barn med cerebral pares Àr constraint-induced therapy (CI-terapi) som innebÀr intensiv, uppgiftsspecifik och repetitiv trÀning av övre extremitet, dÀr den icke drabbade armen hindras att anvÀndas. Genom behandlingen pÄminns kroppen att anvÀnda den drabbade armen och nya rörelsemönster utvecklas. Syftet: Syftet med studien var att, med ICF som modell, granska publicerade vetenskapliga artiklar för att undersöka om CI-terapi kan förbÀttra aktivitetsförmÄgan hos barn med cerebral pares.

NÀr lek blir terapi - terapeutisk lek pÄ tvÄ lekterapier i södra Sverige

Arbetet behandlar frÄgestÀllningen "hur barns lek blir terapeutisk nÀr de befinner sig i en sjukhusmiljö". Diskussionen föregÄs av en beskrivning av lekterapi pÄ sjukhus, samt en genomgÄng av olika lekteorier. FrÄgestÀllningar som undersöks Àr vad lekterapi Àr, hur lekterapeutens roll ser ut, den terapeutiska leken samt hur skolan skulle kunna ha hjÀlp av lekterapeuternas kunskap..

BalansgÄng med fingertoppskÀnsla i grÀnsland : En kvalitativ studie om hur ledare för dramapedagogiskt arbete beskriver grÀnssÀttande mellan dramapedagogik och terapi

Denna studie undersöker hur ledare för dramapedagogiskt arbete med utsatta barn och ungdomar upplever och beskriver sin ledarroll. Fokus ligger pĂ„ hur de beskriver skillnaden mellan dramapedagogik och terapi men frĂ€mst hur de beskriver och hanterar ett grĂ€nsland i en dramapedagogisk verksamhet som kan tippa över i en terapeutisk situation. Tre kvalitativa intervjuer och en mailintervju har gjorts med fyra olika kvinnor, med olika utbildningsbakgrund; dramapedagoger, socionomer och beteendevetare.I resultatet av de fyra kvinnornas beskrivningar utifrĂ„n frĂ„gestĂ€llningarna har tre aspekter kunnat utlĂ€sas som viktiga dĂ„ det gĂ€ller att kunna hantera en dramapedagogisk verksamhet för utsatta barn och ungdomar, för att inte hamna i, eller för att kunna hantera att vara i ett grĂ€nsland mellan dramapedagogik och terapi. De tre aspekterna Ă€rSYFTET, LEDARROLLEN samt FINGERTOPPSKÄNSLA.

PopulÀrkulturens pÄverkan : Mediebilden av terapi och dess betydelse

Denna studie har som ansats att diskutera vad populÀrkulturen har för pÄverkan. Detta görs genom att anta ett mindre perspektiv och ta upp hur populÀrkulturella tv-serier om terapi kan pÄverka och har pÄverkat de bilder som finns av terapi och terapeuter. Genom att tillÀmpa en kvalitativ metod har semistrukturerade intervjuer med fyra terapeuter och psykologer genomförts. Detta ger ytterligare ett nytt perspektiv dÄ det Àr de som omfattas av mediebilden som ges möjlighet att diskutera den. FrÄgorna som tagits upp Àr huruvida de populÀrkulturella skildringarna Àr att betrakta som representativa och vad det kan ha för betydelse.

TrÀning och manuell terapi - Effekt pÄ smÀrta, rörlighet och skulderfunktion vid subakromiellt impingement syndrom. : En systematisk litteraturstudie

Syfte: Syftet var att undersöka vilken effekt styrketrÀning, rörlighetstrÀning, stretching och manuell terapi i form av ledmobilisering och mjukdelsmobilisering har pÄ smÀrta, funktion och rörlighet i skulderleden hos patienter med subakromiellt impingementsyndrom samt att granska graden av evidens för dessa behandlingsmetoder.Metod: Litteratursökning utfördes i databaserna PubMed, SportDiscus och PEDro. Detta resulterade i 156 publikationer, varav 15 granskades enligt PEDro-metoden.Resultat: StyrketrÀning av rotatorcuffen och scapulastabilisatorer utfördes i dragapparat, med elastiskt band och hantlar. Evidensen för styrketrÀning var stark för att lindra vilovÀrk och förbÀttra skulderfunktionen. Stretching var en behandling som gjordes avseende bakre ledkapseln, frÀmre ledkapseln, rotatorcuffmusklerna, pectoralis minor, sternocleidomastoideus samt övre delen av trapezius. MÄttligt stark evidens fanns för styrketrÀning kombinerad med stretching av bakre ledkapseln för att lindra nattlig vÀrk och förbÀttra skulderfunktionen.

Att vÄrda det friska i barnet : en intervjustudie om lekterapi

Syftet med denna uppsats Àr att belysa tre övergripande omrÄden rörande lekterapi och lekterapeuter. De tre omrÄdena Àr: Metoder och syften med lekterapi - Lekterapeuternas syn pÄ lek, terapi och pedagogik - Lekterapeuternas egen yrkesroll och funktion. Denna uppsats Àr en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod. I uppsatsen vill jag ur ett inifrÄnperspektiv belysa lekterapeuternas uppfattning kring lek, pedagogik och terapi, samt lekterapins syfte och metoder. Lekterapeuternas yrkesroll kommer Àven att belysas i studien utifrÄn informanternas egna berÀttelser om sin roll och funktion.

1 NĂ€sta sida ->